вівторок, 18 серпня 2020 р.

Великий композитор — Антоніо Сальєрі

 #Лавреньовка_в_умовах_карантину пропонує...

18 серпня ми відзначаємо 270 років з дня народження італійського композитора, педагога й диригента Антоніо Сальєрі (1750-1825), який був одним з найбільш знаменитих діячів європейської музичної культури XVIII-XIX ст.Як художник він розділив долю тих прославлених свого часу майстрів, чия творчість з настанням нової епохи відсунулося в тінь історії. 

Будинок в якому народився А.Сальєрі

Дослідники відзначають, що популярність Сальєрі тоді перевершувала славу В. А. Моцарта, і в жанрі опери-seria він зумів досягти такого якісного рівня, який ставить його кращі твори вище більшої частини сучасних йому опер. Грі на скрипці Сальєрі навчався у свого брата Франческо, на клавесині у соборного органіста Дж. Симони. З 1765 співав у хорі собору Св. Марка у Венеції, вивчав гармонію й опановував вокальне мистецтво під керівництвом Ф. Пачіно.

З 1766 року і до кінця своїх днів творча діяльність Сальєрі була пов'язана з Віднем. Почавши службу з посади клавесиніста-концертмейстера придворного оперного театру, Сальєрі за досить короткий термін зробив карколомну кар'єру. У 1774 р. він, автор вже 10 опер, став імператорським камерним композитором і диригентом італійської оперної трупи у Відні. «Музичний фаворит» Йосипа II Сальєрі протягом тривалого часу перебував у центрі музичного життя австрійської столиці. Він не тільки здійснював постановки та диригував спектаклями, а й керував придворною співочою капелою. У його обов'язки входило спостереження за музичним навчанням в казенних навчальних закладах Відня. Багато років Сальєрі керував Товариством музикантів і пенсійним фондом для вдів і сиріт віденських музикантів. З 1813 році композитор очолював також хорове училище віденського Товариства друзів музики й був першим директором Віденської консерваторії, заснованої цим суспільством в 1817 р. З ім'ям Сальєрі пов'язана велика глава в історії оперного театру Австрії, чимало зробив він для музично-театрального мистецтва Італії, зробив внесок і в музичне життя Парижа. 

                    Театр Сальєрі в Леньяго на батьківщині композитора

Вже з першої опери «Освічені жінки» (1770) до молодого композитора прийшла слава. Одна за одною пішли «Арміда» (одна тисяча сімсот сімдесят одна), «Венеціанський ярмарок» (1772), «Викрадена баддя» (1772), «Трактирниця» (1773) та ін. Найбільші італійські театри замовляли опери своєму прославленому земляку. Для Мюнхена Сальєрі написав «Семіраміду» (1782). «Школа ревнивих» (1778) після венеціанської прем'єри обійшла оперні театри практично всіх столиць Європи. Опери Сальєрі були захоплено прийняті в Парижі. Успіх прем'єри «Тарара» (лібр. П. Бомарше) перевершив всі очікування. Бомарше писав в посвяті тексту опери композитору: «Якщо наша праця буде мати успіх, я буду зобов'язаний майже виключно Вам. І хоча Ваша скромність змушує Вас усюди говорити, що Ви тільки мій композитор, я пишаюся тим, що я Ваш поет, Ваш слуга і Ваш друг ». Однодумцями Бомарше в оцінці творчості Сальєрі були К. В. Глюк. В. Богуславський, К. Кройцер, Г. Берліоз, Дж. Россіні, Ф. Шуберт і ін.
У період гострої ідеологічної боротьби між передовими діячами мистецтва епохи Просвітництва та апологетами рутинної італійської опери Сальєрі впевнено став на сторону новаторських завоювань Глюка. Вже в зрілі роки Сальєрі удосконалювався у нього в композиції, і Глюк виділяв італійського маестро серед своїх послідовників. Найбільш яскравий вплив великого реформатора опери на творчість Сальєрі проявився у великій міфологічній опері «Данаїди», яка зміцнила європейську славу композитора.

                                 Королівська академія музики 1790р. 

Композитор з європейською популярністю, Сальєрі користувався великим авторитетом і як педагог. Він навчив понад 60 музикантів. З композиторів його школу пройшли Л. Бетховен, Ф. Шуберт, І. Гуммель, Ф. К. В. Моцарт (син В. А. Моцарта), І. Мошелес, Ф. Ліст та інші майстри. Уроки співу у Сальєрі брали співачки К. Кавальєрі, А. Мільдер-Хауптман, Ф. Франкетті, М. А. та Т. Гасман.
Ще одна грань обдарування Сальєрі пов'язана з його диригентською діяльністю. Під керівництвом композитора було виконано величезну кількість оперних, хорових і оркестрових творів старих майстрів і композиторів-сучасників. Ім'я Сальєрі пов'язано з легендою про отруєння Моцарта. Однак історично цей факт не знаходить підтвердження. Думки ж про Сальєрі як про людину суперечливі. Серед інших сучасники та історики відзначали великий дипломатичний дар композитора, називаючи його «Талейраном в музиці». Однак крім цього Сальєрі також були властиві доброзичливість і повсякчасна готовність до благодіяння. В середині XX ст. інтерес до оперної творчості композитора почав відроджуватися. На різних оперних сценах Європи та США відновлені деякі з його опер.
Пропонуємо вашій увазі найвідоміші та найуспішніші опери композитора.


«Вчені жінки» або Le donne letterate (1770)
У 1766 р Антоніо Сальєрі сподобався придворному композитору Йосипу Гассманн, який і взяв з собою юного музиканта до Відня. Саме завдяки навчанню у Гассман Сальєрі вже через 4 роки написав свою першу оперу-буф «Вчені жінки» (опера-буф — італійська комічна опера). Прем'єра відбулася в 1770 році в придворному театрі Бургтеатр. Її відразу ж схвалили австрійський композитор Крістоф Глюк та італійський композитор і кларнетист Джузеппе Скарлатті.

«Венеціанський ярмарок» або La fiera di Venezia (1772)

https://www.youtube.com/watch?v=UD06smAwd2A

З прем'єрою «Вчених жінок» до Сальєрі прийшла слава. Його роботи сприймалися на ура і ставилися як в Австрії, так і за її межами. Після свого першого оглушливого успіху незабаром прийшов і ще один. Знову в королівському палаці Бургтеатр 29 січня 1772 року відбулася прем'єра нової опери «Венеціанський ярмарок». Цей твір ставилося по всій Європі. Тільки за життя Сальєрі було зроблено більше 30-ти постановок.

«Визнана Європа» або Europa riconosciuta (1778)

https://www.youtube.com/watch?v=tZQbnlKVDMY

Опера була спеціально написана Сальєрі до відкриття заново відбудованого після пожежі театру «Ла Скала». Вперше її виконали 2 серпня 1778 року. Цікаво, що після цю оперу більше не показували на сцені театру. І тільки 7 грудня 2004 після реконструкції «Ла Скала», немов за традицією, «Визнана Європа» відкрила сезон. Всупереч тому, що опера не ставилася з 1778 року, в театрі все ж зберігалося репринтне видання партитури «Визнаною Європою». Оригінал її знаходиться в бібліотеці театру.

«Школа ревнощів» або La scuola de 'gelos (1779)

https://www.youtube.com/watch?v=ySOP97uLXDQ

І знову опера-буф Сальєрі. Її він написав у Венеції на замовлення місцевого оперного театру. «Школа ревнощів» стала однією з найуспішніших робіт композитора. Її поставили понад 60 разів в Європі.

«Данаїди» або Les Danaïdes (1784)

https://www.youtube.com/watch?v=7MQF78OeDwc

Ця опера була замовлена наставнику і наступнику Сальєрі Крістофу Глюка. Але через те, що він в той час переніс два інсульти, то не зміг виконати замовлення і попросив свого учня. Антоніо Сальєрі на той час був найвідомішим композитором, однак, але у свідомості численних французьких шанувальників Глюка ніхто не міг стояти поруч з ним. При цьому Глюк підтримував в Парижі переконання, що пише оперу сам, можливо, з деякою участю молодшого колеги. Крім того, Глюк міг запросити (і запросив) такий гонорар, який був би абсолютно виключений у разі Сальєрі. 26 квітня 1784 року прем'єра опери пройшла з великим успіхом. І тільки після цих звісток Глюк повідомив у пресі, що єдиним її автором є Сальєрі.

«Тарара» або Tarare (1787)

https://www.youtube.com/watch?v=0PLrIhxzzs0

У липні 1784 року керівництво Паризької опери замовило Сальєрі два нових твори. Перша опера «Горацій» (Les Horaces) провалилася на прем'єрі. Після трьох уявлень вона була виключена з репертуару. А друга робота, музична драма «Тарара», створена спільно з французьким драматургом П'єром Бомарше. Прем'єра опери відбулася в Парижі 8 червня 1787 року. Громадськість була в неймовірному захваті. Для стримування натовпу були зведені спеціальні ворота, а 400 солдатів патрулювали вулиці навколо театру. Ще протягом десятиліть «Тарара» залишався найкасовішим твором в Паризькій опері. У перші 9 місяців спектакль був представлений 33 рази й приніс більше чверті всього виторгу театру за рік.

Опери Сальєрі й зараз ставляться на сцені та звучать в концертному виконанні. Опера «Визнана Європа», написана ним до відкриття театру «Ла Скала», була знову поставлена Ріккардо Муті у 2004 році — до відкриття міланського театру після тривалого ремонту. Також великим успіхом користуються альбоми арій з опер Сальєрі у виконанні примадонни італійської опери Чечилії Бартолі.

 


Немає коментарів:

Дописати коментар