Слово «мурал» означає твір декоративного настінного живопису, найчастіше монументальне.
За
часів Польської Народної Республіки такі панно переслідували дві мети: освітню
і рекламну - наприклад, повідомляли про які-небудь
акції. Тому асоціація з рекламою була позбавлена підстав, хоча, звичайно,
сумно, що навіть дивлячись на твір мистецтва, ми перш за все припускаємо, що
нам хочуть щось продати.
Зрозуміло,
великоформатну живопис можна побачити в десятках польських міст. Вроцлав,
Познань, Люблін, Щецін - всі вони можуть похвалитися чудовими роботами
художників з усього світу.
Однак в
трьох містах їх особливо багато: крім Катовіце це Лодзь і Гданськ. Їх відрізняє те, що вони поставили перед собою певну мету:
не просто пожвавлення спальних мікрорайонів або міста в цілому, а створення
справжніх галерей під відкритим небом.
Схоже,
лідирує в цьому Лодзь. За міськими муралами
проводяться цілі екскурсії, а на сайті Лодзінської туристичної організації є
карта, на якій позначено понад 150 муралів і об'єктів
стріт-арту.
Що ж
зображено на муралах?
Тварини, люди, історичні
сцени, варіації на тему реклам епохи ПНР, сюрреалістичні сцени, різнокольорові
плями - кожен мурал неповторний. Однак дві роботи створюють
особливе враження.
Одна з
них - це робота випускника факультету скульптури вроцлавській Академії мистецтв
Лукаша Бергера. Вона являє собою напис «CISZA» («ТИША»), для створення якої
художник використовував не тільки фарби, але і півтонни стрижнів з нержавіючої
сталі, всього 1300 штук.
Залежно
від висоти сонця, промені, які падають на стіну зі стрижнями, утворюють тіні
різної довжини, роблячи напис ще більш виразним. Вона була створена в 2015 році
і стала першим твором такого роду в світі.
Другу
знамениту лодзинську
роботу створив португальський майстер графіті,
який творить під псевдонімом VHILS.
Він
відомий тим, що не стільки малює на стінах, скільки ліпить, беручи їх за
основу. Його Лодзинська робота, можна сказати, висічена в стіні: вона оголює
цеглини і шари штукатурки.
Ще одна
міська галерея виникла з ініціативи місцевої влади у варшавському Урсинове. Ось
уже кілька років у цьому величезному типовому районі з'являються все нові і
нові мурали.
Втім, і
інші частини столиці не відчувають нестачі в стріт-арті.
Найяскравіший і незвичайний приклад останнього часу - живописний портрет
відомої польської рок-виконавиці Кори Яцьковської.
Мурал
начебто злитий з поруч зростаючим деревом,
завдяки чому Кора періодично «змінює зачіску».
Перед
стріт-артом стоїть не тільки естетична задача. Як і будь-який вид мистецтва,
він може вчити, боротися, приносити користь. Не доводиться сумніватися в тому,
що він змінює міста, а іноді ще й залучає жителів в ту чи іншу діяльність.
Величезні, різнокольорові, які чекають нас на вулиці в найнесподіваніших
місцях - такі мурали. Їх автори часто - всесвітньо відомі художники, а самі
гігантські малюнки на стінах будівель - справжнє мистецтво, але при цьому вони
доступні кожному, недовговічні і ефемерні.
Немає коментарів:
Дописати коментар